VvE Energie ziet de laadbehoefte groeien binnen VvE’s. In 2030 moet 25% van het Nederlandse wagenpark elektrisch rijden als de ambities van het kabinet worden waargemaakt. En dat betekent dat VvE’s ook steeds meer e-rijders krijgen die thuis willen laden. VvE’s met een eigen parkeergelegenheid hebben dus een schone taak om dit te organiseren. VvE Energie en VVE Laadloket slaan dan ook de handen ineen om VvE’s te begeleiden met dit (vaak) complexe traject.
Laadplan vraagt om specialisten
VvE Energie verzorgt de collectieve energie inkoop voor VvE’s en ondersteunt in de verduurzaming. Laadpunten binnen de VvE horen hier ook bij. VVE Laadloket gaat het oplaadpuntenadvies verzorgen van VvE’s die een laadbehoefte hebben en al klant zijn bij VvE Energie. “Om VvE’s goed te kunnen adviseren over een toekomstbestendig laadplan is veel specialistische kennis nodig en ervaring over laadpunten en elektrische vervoer. In VVE Laadloket hebben we de juiste partner gevonden die landelijk VvE’s kan ondersteunen met de realisatie van laadpunten met een oplaadpuntenadvies.”, aldus Guido Boelaars van VvE Energie.
Adviestraject VvE
Voor VvE’s is het vaak best complex om tot een positief besluit te komen over laadpunten. Zorgen en vragen over de brandveiligheid, wet- en regelgeving, verdeling van de kosten, slim laden en de capaciteit van de netaansluiting spelen de VvE’s vaak parten om tot realisatie van laadpunten te komen. Het oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket voorziet er met een drie stappenplan in om in 95% van de gevallen positief te besluiten op de ALV over het laadplan. “Wij zien dat het draagvlak bij de leden bijzonder belangrijk is in de besluitvorming over het uiteindelijke laadplan. Dat laadplan komt tot stand mede door de resultaten van een enquête die wij uitsturen onder de leden. Die uitkomsten en een technische schouw zijn de basis voor het adviesrapport op maat met het laadplan, verdeling van de kosten, aanbeveling voor de borging van (brand)veiligheid, wet- en regelgeving, de benodigde netcapaciteit en toepassing van slim laden”, vertelt Roland Steinmetz. Na een positief besluit sluit VVE Laadloket het advies af door het kwalitatief beste en competitieve aanbod uit de markt te halen voor de VvE om tot realisatie van de laadpunten over te kunnen gaan.
Subsidie
Het oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket is subsidieproof. Dat wil zeggen dat VvE’s 75% van de advieskosten vergoed krijgen tot 1500 euro. Dit jaar is er nog voldoende subsidie beschikbaar vanuit de SVVE subsidieregeling. Onlangs is een verlenging aangekondigd van de subsidie. En een uitbreiding van de subsidieregeling die voorziet in een financiële bijdrage voor de basisinfrastructuur voor laadpunten.
Aan de slag met een laadpalen VvE? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Het oplaadpuntenadvies van VVE Laadloket is subsidieproof.