kennisartikel

Wanneer de VvE met laadpalen aan de slag gaat krijgt het ook te maken met wet- en regelgeving. De laadoplossing moet namelijk aan bepaalde eisen voldoen wanneer het in een parkeergarage wordt gerealiseerd. En er is wetgeving in de maak waardoor leden van de VvE zonder toestemming van de ALV een laadpunt mogen realiseren. Wat dit betekent voor de VvE bespreken we in dit kennisartikel.

Notificatieregeling oplaadpunten VvE

De notificatieregeling is bedacht om de verduurzaming binnen VvE op het gebied van elektrisch vervoer te versnellen. Want op het moment dat deze regeling is ingevoerd, kunnen leden zonder toestemming van de ALV een laadpunt laten aanleggen. Het lid moet wel een werkplan inleveren bij de VvE. Als dit werkplan voldoet aan de eisen in de notificatieregeling dan kan de VvE het niet meer tegen houden. De notificatiewetgeving wordt naar verwachting in 2026 van kracht.

Wat zijn de nadelen van de notificatieregeling oplaadpunten VvE

Hoewel het een versnelling teweeg kan brengen in de uitrol van laadpunten binnen VvE’s kleven er ook wat nadelen aan deze regeling. Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste:

• Elk lid kan zijn eigen leverancier en installateur van het laadpunt kiezen. Dit kan zorgen voor een inefficiënte aansluiting in de centrale meterkast van de VvE. Er bestaat daardoor een kans dat de capaciteit van de netaansluiting niet toereikend is en onnodig moet worden verzwaard. Dat brengt kosten met zich mee voor de VvE.
  • Het aanleggen van de laadinfrastructuur conform de wet- en regelgeving is lastiger uitvoerbaar als geen collectief laadplan is en er individuele laadpunten worden aangelegd. Hierdoor kunnen er zelfs onveilige situaties ontstaan.
  • Het takenpakket van het bestuur wordt verzwaard, omdat het de werkplannen moet controleren. Daarbij is het de vraag of de technische kennis aanwezig is om deze werkplannen te kunnen toetsen waardoor er kosten moeten worden gemaakt om een adviseur in te huren.
  • Verrommeling van de parkeergelegenheid en hogere kosten voor het uitrollen van de laadinfrastructuur

Voorbereiden op de notificatieregeling oplaadpunten VvE

Het goede nieuws is dat de VvE zich kan voorbereiden op de notificatieregeling. In een laadplan maakt de VvE namelijk afspraken over hoe de basisinfrastructuur en de laadpunten worden aangelegd. Ook de kostenverdeling, borging van de brandveiligheid, de capaciteit van de netaansluiting en slim laden komen aan bod. Op het moment dat het eerste lid zich meldt voor de aanleg van een laadpunt is het gelijk helder op welke manier dit moet gebeuren. Zo houdt de VvE grip op een veilige uitrol van de laadpunten en door deze aanpak zijn de realisatiekosten ook vele malen lager.

In deze korte video legt Bram Leusink ook kort uit wat de notificatieregeling is en hoe de VvE zich kan voorbereiden.

Blijf op de hoogte

Wetgeving laadpalen VvE

Voor de realisatie van VvE laadpalen zijn er in parkeergarages aanvullende maatregelen voor een veilige laadoplossing. Deze komen voort uit het ‘Besluit bouwwerken leefomgeving’. De parkeergarage moet voldoen aan het niveau waarop de bouwvergunning is verleend. Daar bovenop kunnen er aanvullende maatregelen van toepassing zijn vanuit het Bouwbesluit en die zijn afhankelijk van de grootte van de parkeergarage.

• 1.000 m2: Brandmeldinstallatie (BMI)
  • 2.500 m2: BMI + inspectie certificaat
  • 3.000 m2: Brandcompartimentering of gelijkwaardige maatregel

Sinds 1 januari 2024 is het niet meer toegestaan om in een parkeergarage te laden met een gewone stekker, oftewel mode 1 of 2 laden. Dit zijn de aanvullende eisen vanuit het Bouwbesluit voor laadpunten in parkeergarages:

• Er moet gebruik worden gemaakt van een laadpunt (mode 3 of 4 laden) en deze moeten worden aangelegd conform de NEN1010
  • De laadpunten moeten tegelijkertijd kunnen worden uitgezet met een centrale noodknop of koppeling met de brandmeldinstallatie.
  • In de parkeergarage hangt een plattegrond waarop de laadpunten en de noodknop zijn aangegeven. Deze plattegrond moet actueel zijn en duidelijk zichtbaar worden opgehangen bij de toegang van de parkeergarage.

In dit artikel leggen we uit wat mode 1, 2, 3 en 4 laden is.

Laadplan borgt wet- en regelgeving VvE laadpalen

Om ervoor te zorgen dat er een veilige laadoplossing komt die voldoet aan de actuele wet- en regelgeving is het maken van een laadplan verstandig. Op die manier legt de VvE de afspraken vast en houdt de VvE grip op de uitrol van de laadinfrastructuur. Een onafhankelijke adviseur ondersteunt de VvE het beste in de beantwoording van complexe vraagstukken die de VvE tegenkomt bij het maken van een laadplan. VVE Laadloket is onafhankelijk. Met het subsidieproof opplaadpuntenadvies werken wij een laadplan uit voor de VvE, zorgen we voor draagvlak en halen we voor de VvE het meest voordelige en beste aanbod uit de markt om de laadoplossing te realiseren.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Meer over het traject van VVE laadloket?

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan