
Verduurzamen: de kracht van onafhankelijke begeleiding
Veel VvE’s ondervinden problemen om tot een positief besluit te komen over verduurzamingsmaatregelen aan het complex. VVE Laadloket hanteert een metho …
Lees verderVeel VvE’s ondervinden problemen om tot een positief besluit te komen over verduurzamingsmaatregelen aan het complex. VVE Laadloket hanteert een metho …
Lees verderVeel VvE’s ondervinden problemen om tot een positief besluit te komen over verduurzamingsmaatregelen aan het complex. Dat meldde Nieuwsuur onlangs. Vv …
Lees verderNabij de Erasmusbrug in het centrum van Rotterdam ligt het appartementencomplex van VvE Williams Estate. De meeste bewoners zijn al met pensioen en he …
Lees verderLaadinfrastructuur aanleggen? Bijna twee derde van de VvE-leden vindt het een goed idee als de VvE dat regelt. De vraag is echter op welke schaal dat moet gebeuren. Zeker als er geen of pas enkele elektrische rijders in het complex wonen, kan het lastig zijn om daar overeenstemming over te bereiken, waardoor de beslissing alsmaar uitgesteld wordt. Er zijn minstens vijf goede redenen om als VvE nu aandacht te schenken aan dit onderwerp en tot een plan te komen.
Wachten tot de wetgeving van de notificatieregeling in gereed is of nu aan de slag met laadpunten? Dat is een vraag die veel VvE’s bezighoudt. En dat is niet zonder reden, want deze notificatieregeling is bedoeld om het plaatsen van laadpalen binnen de VvE te vereenvoudigen. We schreven al eerder over de inhoud van de notificatieregeling, maar nu het steeds dichterbij komt, zetten we de belangrijke argumenten, om meer regie te pakken als VvE, graag nog eens overzichtelijk op een rij.
Steeds meer Nederlanders rijden elektrisch. Onder leden van VvE’s leven soms zorgen over de brandveiligheid van elektrische en hybride auto’s. Als zo’n auto vlamvat in een parkeergarage, dan kunnen de gevolgen immers groot zijn. Wat dat betreft is er goed nieuws: uit cijfers van de Brandweer blijkt dat elektrische auto’s verhoudingsgewijs beduidend minder vaak in brand vlogen dan brandstofauto’s.
De Purmerendse appartementencomplexen Capitool I, II en III zijn vrijwel identiek aan elkaar, maar de wensen van de bewoners ten opzichte van elektrisch rijden verschillen aanzienlijk. Met het oog op de toekomst gingen de drie VvE’s apart, maar met onderlinge afstemming, aan de slag met het vraagstuk onder begeleiding van VVE Laadloket.
Dataverbindingen kunnen laadpunten kwetsbaar maken voor cyberaanvallen. Het verdient dan ook aandacht om de digitale veiligheid bij de installatie, het gebruik en bij het onderhoud van de laadpunten te waarborgen.
Lees verderUit onderzoek van laadpuntenadviseur VVE Laadloket blijkt dat 63 procent van de VvE-leden het een goed idee vindt om de laadinfrastructuur te laten regelen door de VvE. Nog eens 19 procent staat er neutraal tegenover. Daarnaast worden in 2026 gemiddeld 14 laadpunten per VvE verwacht. Gebrek aan kennis en het gebrek aan een toekomstbeeld van elektrisch rijden binnen de VvE, zorgen echter wel voor vertraging van de realisatie van de laadpunten.