nieuws
  • In 2025 is naar verwachting 25% van de voertuigen elektrisch
  • Publieke laadpalen voldoen niet voor alle VvE’s. Slechts 30% kan goed publiek laden, bewoners krijgen geen parkeervergunning en gemeenten leggen geen publieke laadpalen aan voor bewoners met eigen parkeerplek
  • 75% van de VvE’s hebben nu nog geen laadfaciliteiten
  • 37% van de ondervraagde VvE-leden verwacht binnen nu en 5 jaar elektrisch rijden en na 5 jaar loopt dat op naar 60%

Dit zijn de resultaten van een enquête van VVE Laadloket uit 2023 onder ruim 12.000 VvE-leden van 236 VvE’s door heel Nederland. De komende jaren zal de elektrische auto ook binnen VvE’s doorbreken en dat gaat gepaard met de behoefte aan een laadpunt.

Groei EV’s

Het aandeel elektrische auto’s groeit in Nederland. In 2030 is naar verwachting 1 op de 4 auto’s elektrisch in Nederland. De laadbehoefte van bewoners in VvE-verband met een eigen parkeerplaats stijgt mee, maar op dit moment ontbreekt het aan laadpunten binnen de VvE. 75% van de ondervraagde VvE’s hebben geen laadfaciliteiten binnen de VvE.

Publiek versus privaat laden

Mensen met een elektrische auto en zonder eigen parkeerplaats kunnen voor een laadpaal terecht bij een publiek laadpunt van de gemeente. Voor VvE’s met en eigen gelegenheid is dat anders. Slechts 30% kan terecht bij een publieke laadpaal. Voor de andere 70% is er geen publieke laadmogelijkheid, is het laadpunt te ver weg of worden zij geconfronteerd met hoge parkeerkosten, omdat er geen parkeervergunning wordt afgegeven. En aankloppen bij de gemeente zit er niet in als het VvE-lid een eigen parkeerplaats heeft. De VvE moet het zelf regelen.

Enthousiasme en uitdagingen

Van de ondervraagde VvE-leden heeft 37% aangegeven binnen nu en 5 jaar elektrisch rijden te overwegen en na vijf jaar stijgt dat zelfs naar 60%. Daarmee krijgt elke Vereniging van Eigenaars er op korte termijn mee te maken: bewoners die hun auto willen laden. Het overgrote deel van de ondervraagden kijkt bovendien positief aan tegen laadpunten binnen de VvE, maar er leven ook zorgen binnen de VvE over de kostenverdeling en de borging van de brandveiligheid.
Van VvE’s die aan de slag gaan met een laadplan wordt het bestuur, ondanks de zorgen, vaak positief verrast door de resultaten uit de enquête. Van de ondervraagde VvE’s is bijna twee derde positief over de aanleg van laadpunten, 20% is neutraal en 16% staat er negatief tegenover. Veelgenoemde motivaties van de leden: ‘De zaken met de VvE goed op orde hebben’, ‘Zelf elektrisch willen rijden’ en ‘Een goede verkoopbaarheid van het appartement’.

onderzoek vve laadpalen

Maar niet iedere VvE gaat aan de slag. Uit een rondgang onder VvE’s die niet starten met een oplaadpuntenadvies, blijkt draagvlak onder leden om tot een plan te komen te ontbreken. Dit komt door onbekendheid over (brand)veiligheid en/of leden die niet elektrisch willen gaan rijden. “En juist deze motivatie zou eerder een reden moeten zijn om te stemmen vóór het maken van een laadplan voor de VvE. In een laadplan leg je namelijk, met hulp van onafhankelijke experts vast hoe de VvE een degelijke en veilige laadoplossing realiseert dat voldoet aan alle wet- en regelgeving. Wachten kan, maar de laadbehoefte gaat er komen en de notificatiewet ook. Naar verwachting wordt deze wet ingevoerd in 2026. Een VvE-lid kan dan zelf een laadpunt realiseren zonder toestemming van de VvE. Als er geen laadplan ligt, ben je de grip als VvE over de wijze van aansluiting kwijt en ontstaat er juist risico op verrommeling van kabels, type laadpunten en een is er kans op een onveilige aansluiting.”, aldus Bram Leusink van VVE Laadloket.

Collectieve laadoplossing

De voordelen van een laadplan met collectieve laadoplossing voor de VvE’s zijn groot:

• Grip op de aanleg van de laadoplossing
  • Klaar voor de notificatiewet
  • Borging (brand)veiligheid is beter uitvoerbaar
  • Geen verrommeling van de basislaadinfrastructuur (kabels en aansluiting in de centrale meterkast van de VvE) en type laadpunten
  • Slimmer laden met dynamic loadbalancing. Zo kan er slim gebruik worden gemaakt van de bestaande capaciteit van de stroomaansluiting
  • De realisatie van laadpunten en basisinfrastructuur is voordeliger

Blijf op de hoogte

Meer over het traject van VVE laadloket?

Vraag vrijblijvend een offerte voor oplaadpuntenadvies aan

vraag een offerte aan